سه تار که در آموزشگاه موسیقی شمال تهران ندریس میشود سازي است بسیار قديمي با صدایی مخملین و زیبا که در آن حرارت و مهربانی موج میزند .
این ساز به مانند روانشناسی ماهر بر روی تک تک نقاط عاطفی مخاطب دست میگذارد.
وجه تسميه ی نام سه تار این است که این ساز اول سه سيم داشته و بعد ها سيم چهارمی به دست مشتاق عليشاه بدان اضافه شده.
این چهار سیم دقیقا مثل سیم های تار کوک می شوند.
اندازه ی سه تار در نواحي مختلف ایران فرق مي كند ولی بطور متوسط در حدود هفتاد و پنج تا هشتاد سانتي متر است.
نت های این ساز را بر روی کلید G می نویسند.
وسعت صدای این ساز بمانند تار است.
شکل ظاهری سه تار
سه تار تشكيل شده از كاسه ای تقريبا كروی و به شكل گلابي از وسط به دو نیم شده.
جنس كاسه از چوب درخت توت است و روي آن صفحه ی نازک چوبي قرار دارد كه در روي آن نزديک دسته چند سوراخ تشدید کننده ی صدا تعبيه شده است.
روي دسته به وسيله ی زه باريكي پرده بندي شده و در پهلوي دسته شياري است كه محل گره زدن پرده ها است.
سه تار دارای بیست و پنج تا بیست و هشت پرده می باشد.
بعضی پرده ها در این ساز با چند لایه زه پيچيده شده اند كه آن را شاه پرده و پرده های دیگر را ميان پرده مي گويند.
سيم های این ساز در انتهای آن به سيم گير متصل بوده و پس از عبور از خرک موازی با هم در امتداد دسته از شيار شيطانک رد شده و بعد از يک زه چهار لا كه بعد از شيطانک بسته شده گذر کرده و به گوشي ها پيچانده مي شوند.
در آزمايش هايي كه روي تارهاي مرتعش به عمل آمده معلوم شده كه سيم هايي كه با زدن مضراب به ارتعاش در مي آيند هارمونيک هایی با فركانس بالا تر ايجاد مي كند.
اگر به جاي مضراب از ناخن استفاده شود صدای ملايم تری تولید خواهد شد.
شیوه ی نواختن سه تار در کلاس آموزش سه تار
ابتدا پای راست را بر روی پای چپ گذاشته و بعد ساز را روی پای راست فرار می دهند.
درست به مانند تار بعضی ها سه تار را اوریب و بعضی دیگر آن را صاف در دست می گیرند و روی آن کمی قوز می کنند.
تکنیک های اجرایی سه تار کاملا شبیه به تار بوده و همانند آن می باشد.
اما نکته ای در این بین احتیاج به توضیح دارد و آن هم این که، در تک نوازی سه تار در اکتاو های پایین تر، صدای سیم های واخوان نیز به گوش میرسد.
اما در اکتاو های بالا تر و مناطق نزدیک تر به خرک، اغلب، صدای این ساز به صورت تک سیم و بدون واخوان شنیده می شود.
در این مناطق صوتی صدای بسیار ظریف و عمیق و محزونی از ساز تولید می شود و قلب هر شنونده ای را با خود همراه می کند.
در این هنگام است که شما به اوج قدرت و لطافت توامان در صدای این ساز، پی خواهید برد.
در ضمن، تکنیک بند، نیز بر روی سه تار بسیار زیبا و دلکش است.
بخصوص در مناطق نزدیک تر به خرک.