به طور کلی تمام سازهای موجود در آموزشگاه موسیقی تهران به چهار دسته تقسیم می شوند:
1- سازهای کوبه ای:
الف) سازهای کوبه ای بدون پوست یا خود صدا
ب) سازهای کوبه ای دارای پوست یا پوست صدا
2- سازهای بادی یا هوا صداها
سازهای بادی سازهایی هستند که صدا در اثر جریان هوا تولید می شود البته بدون لرزیدن خود ساز.
این نو سازها خود به دو نوع تقسیم می شوند:
الف) آزاد : سازهایی هستند که هوای مرتعش شده در خارج از ساز شکل می گیرد.
ب) غیر آزاد :سازهایی هستند که هوا در داخل ساز مرتعش می شود.
این نوع از سازهای بادی به دو دسته بادی چوبی و بادی برنجی تقسیم می شوند.
توجه داشته باشید که سازهای بادی چوبی لزوما از جنس چوب نیست و می توانند از جنس فلز ،عاج و یا حتی شیشه باشند و نیز سازهای بادی برنجی علاوه بر برنج می توانند از جنس نقره ،عاج و شاخ و …باشند.
3- سازهای زهی یا زه صدا :
کوردوفون ها سازهایی هستند صدا در آنها معمولا از طریق لرزش زه یا سیم ایجاد می شود.
در این نوع سازها معمولا لرزش سیم ها توسط یک خرک از جنس چوب یا شاخ و یا استخوان به صفحه رویی ساز منتقل می شود و سپس توسط کاسه ساز تقویت میشود.
کلاس آموزش تار
این نوع سازها بنا بر تکنیک نوازندگی به 3 دسته تقسیم می شوند:
الف) زهی زخمه ای
ب) زهی آرشه ای
ج) زهی ضربه ای
همچنین می توان سازهای زهی را بنابر ساختار آنها به 3 دسته زیر تقسیم نمود:
الف) Lutes : سازهایی که سیم ها در آن به وسیله دسته و کاسه مهار شده اند مانند گیتار و ویولن.
ب) Harps : سازهایی که سیم ها در آن به وسیله یک قاب مهار شده اند مانند چنگ (Harp).
ج) Zithers : سازهایی که در آن سیم ها به بدنه ساز متصل شده اند مانند پیانو ،سنتور و یا قانون.
4- سازهای الکترونیک در بهترین آموزشگاه موسیقی
ساز موسیقی الکترونیک سازی است که با استفاده از علم الکترونیک تولید صدا میکند.
چنین ابزاری با خروجی دادن یک سیگنال الکتریکی صوتی که در نهایت یک بلندگو را به صدا درمیآورد، کار میکند.
یک ساز الکترونیکی متداولا میتواند دارای یک رابط کاربر برای کنترل صدای خود باشد، اغلب به وسیله تنظیم گام، فرکانس، یا طولمدت یک نت.
هرچند با سیر نزولی استفاده از رابط کاربر و توابع تولید صدا به صورت دو قسمت مجزای کنترلکننده و یک ترکیبکننده موسیقی بترتیب، دو دستگاهی که از طریق زبان اجرایی موسیقی مانند رابط دیجیتالی سازهای موسیقی و کنترل صدای باز.
یک ابزارموسیقی الکترونیک را میتوان به عنوان یک زیرمجموعه از برنامههای پردازش سیگنالهای صوتی مشاهده کرد.
ابزارهای موسیقی الکترونیکی ساده که گاهی افکتهای صوتی نامیده میشوند.
مرز بین صدای افکتهای صوتی و صدای حقیقی ابزار اغلب مبهم است.
سخت ترین سازهای موسیقی به نقل از مجله لیستاکا
آهنگساز و مهندس فرانسوی ادگار وارز توسط شیپور الکترونیک، سوتها و نوار مغناطیسی قطعات متنوعی نوشت که قابل ذکرترین آنها برای غرفه فیلیپس در نمایشگاه جهانی بروکسل در سال ۱۹۵۸ است.
ابزارهای موسیقی الکترونیک امروزه بطور گستردهای در بسیاری از سبکهای موسیقی استفاده میشود.
توسعه ابزارهای جدید موسیقی الکترونیک، کنترلکنندهها، سینت سایزرها به عنوان زمینهای فعال برای پژوهش علمی ادامه پیدا کرد.
کنفرانسهای جهانی تخصصی سازماندهی شد، از معروفترین آنها میتوان از واسطههای جدید برای بیان موسیقی نام برد که برای گزارش کردن از لبه تیز این ابزار تشکیل شده بود نام برد.
همچنین محیط ویترینی برای هنرمندانی که در اجرا یا تهیه موسیقی از ابزارهای موسیقی الکترونیکی، کنترلکنندهها، ثینت سایزرها بهره میبردند.