سازهای زهی ارکستر سمفونیک قابل تدریس در بهترین آموزشگاه موسیقی شامل ویولن ٬ ویولا و کنترباس و همچنین ساز ویولنسل میباشند.
که در این مقاله به طور اختصاصی قصد معرفی ساز ویولنسل را به شما داریم.
سازهای نام برده شده محدوده صوتی متفاوتی دارند.
زیرترین صدا متعلق به ساز ویولن که کوچکترین ساز این خانواده نیز هست میباشد.
و کنترباس بم صداترین و بزرگترین ساز این خانواده است.
سازهای زهی معمولا با آرشه یا همان چوب خمیده ای که در دست نوازندگان این سازها میبینید نواخته میشوند.
آرشه شامل یک چوب که در طول آن موی اسب کشیده شده است میباشد.
از ویژگی های منحصر به فرد دیگر سازهای زهی ٬ میتوان به این نکته اشاره کرد که این نوع سازها بیشترین تنوع صوتی را در میان سازهای دیگر دارند.
البته در مقالات قبل اشاره شد به اینکه بیشترین گستره صوتی متعلق به پیانو است.
نوازندگان سازهای زهی در آموزشگاه موسیقی قادرند صداهایی درخشان و چالاک یا کند آهنگ و لرزان ایجاد کنند.
همچنین میتوانند به ظرافت و لطافت یک آوازخوان ،صداها را مهار کنند.
نقش سازهای زهی در آثار ارکستری بیش از هرگروه دیگری از سازها است.
نوای سازهای چهارگانه زهی ،حتی با وجود رنگ های صوتی متفاوت ،به زیبایی اصوات را درهم می آمیزند .
پس میتوان گفت که مطالعه ی ساختمان سازهای زهی و شیوه ی ایجاد صدا در آنها سودمند است.
ویولن می تواند معرف تمام خانواده ی زهی ها باشد.
مقایسه بدنه ساز ویولن و ویولنسل:
بدنه چوبی و تو خالی ویولن ،چهار دسته زه یا سیم را بر روی خود نگه می دارد.
سیم ها که در طول ساز کشیده و محکم شده اند در یک انتها به دنباله ی سیم گیر وصل میشوند .
سپس از روی یک پل چوبی گذشته و در انتهای دیگر محکم به دور گوشی هایی قابل تنظیم از جنس چوب پیچیده شده اند.
پل ،سیم ها را با فاصله ای اندک از دسته ی ساز چنان نگه میدارد که بتوانند آزادانه نوسان کنند.
همچنین نوسان سیم ها را به بدنه ، یعنی جایی که نوسان ها در آن تقویت می شوند و رنگ می یابند،منتقل میکند.
هرسیم با سفت یا شل کردن یک گوشی و ایجاد صدایی متفاوت از دیگری کوک میشود.
به طور معمول هرچه سیم کشیده تر باشد صدا زیرتر است.
نوازنده ، آرشه را با دست راست بر سیم ها می کشد و آن ها را به نوسان در می آورد.
سرعت کشیده شدن آرشه روی سیم ها و میزان فشار آن بر سیم، شدت صدا و رنگ آن را تعیین میکند.
زیر و بم شدن صدا توسط دست چپ تعیین میشود.
نوازنده با فشردن نقاط مختلف سیم بر دسته ی ساز ، طول قسمت نوسان کننده ی سیم را تغییر داده
و به این ترتیب زیر و بم صدای حاصل را دگرگون میکند.
این کار را انگشت نگاری می نامند.
و به این ترتیب قسمتی از سیم که میان انگشت و گوشی ها قرار گرفته از نوسان باز می ماند.
بااین شیوه می توان با هرکدام از چهار سیم ویولن گستره ای معین از صدهای زیر و بم را پدید آورد.
ویولا ،ویولنسل و کنترباس ساختمانی مشابه ویولن دارند و مانند ویولن نیز نواخته میشوند.
سن مناسب برای یادگیری ساز ویولنسل:
ویولنسل سازی است که در هر سنی میتوان آن را فراگرفت
ولی برای کودکان خیلی بهتر است که در ابتدا دوره های آموزشی موسیقی ارف را بگذرانند
و بعد از آن به یادگیری سازهای دیگر بپردازند.
بزرگسالان هم در هر سنی که هستند میتوانند شروع به یادگیری کنند.
آموزش ساز ویولنسل فواید بسیاری از جمله آرامش جسم و روح و تقویت حافظه و توانایی های دهنی را در بر دارد.
میزان تمرین برای یادگیری ویولنسل:
برای فراگیری و پیشرفت در هرسازی باید به تمرین های روزانه و کسب مهارت آن پرداخت
وقتی در یادگیری پشتکار بیشتری داشته باشید باعث میشود تا به تدریج و به آرامی نوازندگی را یاد بگیرد و از نواختن لذت ببرید.
معرفی ساز ویولنسل در کلاس آموزش ویولن
ویولنسل یا ویلنسل یا ویولونسل یا چِلو ٬ سازی زهی و آرشهای از خانوادهٔ ویولن است.
صدای این ساز در منطقهٔ میانیِ سازهای این خانواده قرار دارد.
این ساز که در زبان فرانسوی و ایتالیایی به آن ویولنسل و در زبان انگلیسی به آن چلو گفته می شود صدایی بم، گیرا و بسیار زیبا دارد.
ویولنسل، سازی بزرگ و سنگین است.
به طوری که نوازنده برای نواختن ویولنسل ، بر روی صندلی می نشیند
و ساز را به وسیله ی میله ای آهنی که در قسمت تحتانی آن وجود دارد، بر روی زمین، بین پاهایش، قرار می دهد.
ساز ویولنسل تا اواخر قرن هفدهم به عنوان ساز همراه و به منظور اجرای نتهای بم در ارکسترها مورد استفاده قرار می گرفت.
تدریجاٌ با پی بردن به قابلیت ها و توانایی های فوق العاده ی این ساز در نواختن ملودی و تک نوازی از آن استفاده شد.
در نت نویسی ببرای این ساز: اصوات بم را با کلید فا
و اصوات وسط را با کلید دو (دوی خط چهارم)
و اصوات زیر را با کلید سل می نویسند.
سیم های ویولن سل، مانند سیم های ویولا می باشد ولی به علت ضخامت بیش تر، یک اکتاو بم تر صدا می دهد.
ویلنسل از ویولن و ویولا (ویلن آلتو) بزرگتر است.
کوک کردن ویولنسل
کوک سیمهای این ساز بهترتیب از زیر به بم عبارت است از:
لا (سیم اول)، رِ (سیم دوم)، سُل (سیم سوم)، دو (سیم چهارم) .