بعضا شاهد این هستیم که هنرجویان کلاس آموزش ویولن مشکلات اساسی در نوازندگی دارند.
این مشکلات بعضا سالیان زیادی به خاطر تمرین نادرست در هنرجو باقی میماند.
در این مقاله از وبسایت آموزشگاه موسیقی گشتاسب قصد داریم تمریناتی را به شما آموزش دهیم که به شما کمک شایانی در پیشرفت در نوازندگی ویولن خواهد کرد.
تمرین های ذهنی در نوازندگی ویولن
هنگامی که شما به آموزشگاه موسیقی تهران مراجعه میکنید نخست هر میزان را نت خوانی می کنیم.
به این وسیله ذهن درک بهتر و شناخت بیشتری از موسیقی مورد اجرا بدست می آورد که خود، باعث روانی در نواختن می شود.
هر نت در هنگام اجرا دارای یکسری از نکات است که لزومأ ضعف هایی که در مجموعه نکات هرنت برای هر دو دست وجود دارد، با نت بعدی یکسان نیست.
مثلأ در اجرای یک نت ممکن است صدا از لحاظ زیر و بمی مشکل داشته باشد
و در نت بعدی تنظیم طول آرشه مسئله باشد و مسایلی از این قبیل.
حالا که تمرینات فیزیکی را انجام داده و تصوری ازقطعه مورد نظردر ذهن داریم، سعی می کنیم ازتمرکز روی تک تک نتها و مسائل اجرایی شان خودداری کنیم .
چون توجه بیش ازحد روی هر نت باعث از سرعت افتادن می شود.
مثل اینکه ما هنگام راه رفتن بجای توجه به هدف، به قدمها وچگونگی گام برداشتن توجه کنیم.
مطمئنأ اینگونه راه رفتن، اگر به زمین خوردنمان نینجامد، با مشکل و کندی همراه است.
برای این منظور، جمله گامی شکل را با تمام نتهایش یک جمله فرض می کنیم.
هدف را تنها رسیدن به نت آخر می گیریم و اجرای جمله را به ناخودآگاه ذهن می سپاریم.
بدین ترتیب، برای تمام نتها و نکات موجود ارزش یکسان قائل می شویم و اجرا را یکدست تر در ذهن می شنویم و در نتیجه به طور ناخودآگاه، صحیح تر می نوازیم.
تمرینات فیزیکی برای پیشرفت در آموزشگاه موسیقی تهران
هنگامی که شما به بهترین آموزشگاه موسیقی مراجعه میکنید ابتدا عمل نوازندگی را به مراحل کوچکتر تقسیم کرده و سپس به شما تمریناتی زیر را به شما توصیه میکنند.
در ابتدا، ریتم اصلی را اجرا نمی کنیم و ارزش زمانی تمام نتها را برابرمی گیریم.
تمام آرشه های لگاتو یا پیوسته را شکسته و برای هر نت یک آرشه جداگانه در نظر می گیریم.
در هنگام نواختن با سرعت کم، به آرشه کشی کنار خرک و همچنین در کنار خرک ماندن درهریک از آرشه ها دقت می کنیم و سعی می کنیم صداگیری در تمام طول آرشه قوی و یکدست باشد.
دقت می کنیم که انگشتان دست چپ روی گریف حتمأ هلالی گذاشته شوند.
برای مطالعه موارد بیشتر مقاله مربوط به موقعیت دست چپ روی ویولن را مطالعه کنید.
اجرای صحیح نتها را از نظر زیر و بمی ، تمرین می کنیم.
حال باید گره های باز شده را یک به یک ببندیم یعنی نتها را در یک آرشه جا داده، ضرب پا و ریتم را رعایت کنیم.
اغلب دیده می شود که هنرجو حتی با رعایت نکات بالا نمی تواند پاساژ را با تمپوی اصلی اجرا کند و توانایی روان زدن جملات بوجود نمی آید.
در اینجا لزوم تمرین بصورت ذهنی مشخص می شود.