ساز دوتار یکی از سازهای مضرابی موسیقی ایرانی است و همانگونه که از نام آن برمیآید، دارای دو سیم است.
این ساز در کلاس آموزش سه تار را معمولاً با مضراب نمینوازند و با ناخن، زخمه میزنند.
دوتار پیشینهای چند هزار ساله دارد و میتوان آن را مادر تنبور و سه تار محسوب کرد.
این ساز در نواحی مختلف، با اندکی تغییر در شکل و نحوه نوازندگی دیده میشود.
انواع دوتار در محدوده مرزهای جغرافیایی ایران به «دوتار خراسان» با دو گونه شمال و جنوب، «دوتار ترکمن» و «دوتار مازندران» تقسیم میشود شکل ساز و نحوه در دست گرفتن و سبک نواختن در شمال و جنوب خراسان تا حدودی با هم تفاوت دارد.
مردم مناطق خراسان قصهها و داستانهای خود را در قالب آهنگهایی زیبا سینه به سینه به نسلهای کنونی منتقل کردهاند.
اگرچه دوتار در شرق خراسان از تربت جام، تایباد و خواف سرچشمه میگیرد اما شهرهای دیگر خراسان نیز نوازندگانی در این ساز دوتار دارد.
در شهرهای کاشمر، فردوس، تربت حیدریه، قائن و بیرجند نیز در پی سفر هنرمندان زبده دوتار نواز شرق خراسان این ساز نواخته میشود.
تیره ترکمنهای سالور تربت جام در شرق خراسان نیز دوتار ترکمنی مینوازند.
آشنایی با ساز دوتار در آموزشگاه موسیقی تهران
دوتار دارای کاسهای گلابیشکل و دستهای نسبتاً دراز و دو رشته سیم است.
طول دستهٔ آن حدود ۶۰ سانتیمتر و کل ساز حدود ۱ متر است.
قسمت گلابیشکل این ساز از چوب درخت شاهتوت و دستهٔ آن از چوب زردآلو یا درخت گردو ساخته میشود.
در قدیم به جای سیم از ابریشم استفاده میشد.
طبق نظر محمدحسین یگانه برای سیم بم هشت لا و برای سیم زیر شش لا نخ ابریشم را به هم میتابیدند.
حاج حسین ایدهآل صداگیری از ساز را نواختن با ابریشم می دانست، چرا که عقیده داشت زبان ساز یا سیم که در قدیم از ابریشم ساخته می شد، باید از جنس خود ساز باشد .
حاجی قربان سلیمانی سیم زیر دوتار خود را مؤنث و سیم بم را مذکر توصیف میکند.
او، علاوه بر این، سیم زیر را به حضرت آدم و بم را به حوا نسبت میدهد. در شرق خراسان دوتارهای با ۸ پرده و یک نیم پرده و نیز با ۱۸۷ پرده به چشم می خورد. دوتار ترکمنی نیز مانند دوتار شمال خراسان است با این تفاوت که دسته دوتار ترکمن دارای زاویه انحراف به سمت بیرون است.
استفاده از تارهای ابریشمی به جای سیم فلزی نیز در شمال خراسان و در نواحی ترکمن نشین رایج بودهاست.
از مرحوم الیا قلی یگانه دوتار نواز معروف ترکمن در درگز آثاری وجود دارد که با دوتاری با تارهای ابریشمی نواخته شده است.
دوتار در شمال خراسان با نسبت چهارم و پنجم کوک میشود.
با کوک ترکی میتوان نغمه هایی همچون گرایلی، شاختا، نالش، دوستمحمد و غریب و با کوک کردی آهنگهای اللهمزار، لو، درنا و جعفرقلی را اجرا کرد.
در شرق خراسان نیز دو کوک متداول وجود دارد که اغلب غزلیات و دوبیتی ها با کوک فاصله چهارم و اشترخجو ، آهو و… با کوک فاصله پنجم نواخته می شود.