در مقاله قبلی کلاس آموزش سه تار در مورد پرده کاتگوت سه تار صحبت کردیم.
گفتیم که همه هنرجویان آموزشگاه موسیقی و حتی کسانی که علاقه مند به گذراندن دوره های کلاس آموزش سه تار هستند با پرده سه تار آشنایی دارند.
پرده یا بند قسمتهای برجسته روی دسته سازهای زهی است که به کمک آن نوازنده محل انگشت خود را روی دستهٔ ساز تنظیم میکند .
این کار کمک میکنید تا نتها را به درستی بنوازد.
معمولاً پردهها در تمام طول دسته ساز قرار داده می شوند.
هر پرده نشانه یک نت است.
پرده در سازهای شرقی مثل سه تار معمولاً از جنس رشتههای تابیده روده گوسفند، نخ یا پلاستیک است .
این نوار چند بار به دور دستهٔ ساز پیچیده شده و سپس در پشت دستهٔ ساز گره زده میشود.
این نوع پردهها قابل جا به جا کردن هستند و به ساز قابلیت اجرا در دستگاههای مختلف را میدهند.
در این مقاله سایت آموزشگاه موسیقی شمال تهران خواهیم دانست که استفاده از پرده فلزی برای سه تار چه تاثیری روی صدای آن خواهد داشت و چگونه برای نوازنده ایجاد دردسر خواهد کرد.
بررسی پرده فلزی سه تار در آموزشگاه موسیقی
این طرح پیش از این روی سازهای زهی هندی هم بکار رفته بود .
ولی سیم تار و سه تار فلزی و بسیار نازک است و برخورد آن با پرده های فلزی خود تولید صدا می کند.
همچنین تیزی صدای پرده های فلزی باعث شده نوازندگان کلاس آموزش سه تار آموزشگاه موسیقی استقبال شایانی از این پرده ها نداشته باشند.
گذشته از این وجود پرده روی ریل موجب شده پشت دسته کاملا” خالی باشد
و نوازنده کلاس موسیقی که با لمس دسته نتها را تشخیص می دهد برای پیدا کردن نتها به زحمت افتد.
از محاسن دیگر این نوع پرده سه تارها آزمایش دو پرده ای بود که با اصرار به اینکه طنین لازم را ندارد کمتر روی تار بسته نمی شد.
به عقیده اساتید کلاس آموزش سه تار اضافه شدن این چهار پرده میتواند تار و سه تار را سه اکتاو کامل کند و هیچ ضرری ندارد .
تفاوت طنین نتهای اضافه شده هم اختلاف زیادی با سل و لابمل ته دسته ندارد.
اگر در ویلن هم این طرز فکر اعمال می شد ویلن تا پوزسیون هشت بیشتر جلو نمی رفت.
بهتر است تا حدی که ساز توانایی دارد از آن بهره ببریم.
سه تارهای پرده فلزی پرده های قسمت اضافه شده را بخاطر تمام شدن دسته روی صفحه سه تار می چسبانند که در تار این مشکل با زیاد کردن طول استخوان تا روی پوست حل شده است.