از سال 1750 به بعد شاهد ظهور دوره جدیدی به نام دوره کلاسیک هستیم.
در دوره باروک تفکر عقل گرایی بود و به پیچیدگی خیلی اهمیت می دادند،
در نتیجه طالب زیبایی تنها نبودند که آهنگسازان دوره کلاسیک مثل ژوزف هایون ٬ ولفاگانگ آمادئوس موتسارت ٬ لودویک ون بتهوون و خیلی آهنگسازان دیگر در کنار پارامترهای پیچیده علمی و فنی به زیبائیهای موسیقی نیز اهمیت داده و آثار جاودانی خلق کردند.
بررسی دوره کلاسیک در آموزشگاه موسیقی شمال تهران
موسیقی دوره کلاسیک یا دوره باروک به این شکل است که اول آنرا میشنویم تا آخر همان است.
یک حالت مشخص ازاول تا آخر وجود دارد و حالت جدیدی به وجود نمی آید .
اما در دوره کلاسیک میخواستند کاری کنند که مردم خوششن بیاید و تضاد حالت به وجود آیدکه این تغییر حالت هم درتم ها است و هم در ریتم است.
ارائه تیم های مختلف برای بوجود آوردن تضاد حالت است.
ریتم:
در دوران باروک یک ریتم ثابت وجود داشته تا آخر قطعه ولی در دوره کلاسیک ریتم در حال تغییر است.
بافت:
در موسیقی دوره کلاسیک غالب ترین بافت هموفونی است.
یک ملودی مشخص و بارز، بقیه سازها برای همراهی و شیرین تر کردن آن ولی در باروک بیشتر پلی فونیا ست.
در این دوره جالب است بدانیم یک بافت تا آخر قطعه وجود ندارد و ممکن است تغییر کند.
ملودی:
کنار هم قرار گرفتن اصوات مختلف ملودی را بوجود می آورد.
در دوره کلاسیک ملودی عکس دوره باروک هم عامیانه، هم ساده و هم زیبا است .
در حالیکه در دوره باروک خیلی پیچیده و با تزئینات زیادست .
موسیقی از دل مردم بر آمده و به عنوان عنصر اصلی ساخت موسیقی از آن استفاده می کردند یکی دیگر از خصوصیات ملودی تقارن است که ملودی هابا هم متقارن هستند مثل ملودی a a.
بررسی تحولات موسیقی دوره رنسانس و قرون وسطی
دینامیک و استفاده از پیانو :
دینامیک حالتهای مختلف موسیقی است که با افزایش و کاهش شدت صدا ایجاد تفاوت می کند.
هر صدای موسیقی یک شدتی دارد فرکانس مختلف دارد زیر و بم، سوم کشش صدا طولانی و کوتاه، چهار رنگ صدا، دینامیک صدا باعث زیباتر شدن و آوازی تر شدن موسیقی می شود.
در موسیقی دوره کلاسیک تغییر دینامیک به صورت پله ای است ازیک شدت یک دفعه به شدت دیگر میرویم.
این تغییر پله ای دینامیک به تغییرات تدریجی تبدییل شد یعنی صداها تدریجاً ضعیف و ترجیحاً قوی می شود.
باعث شد که ساز پیانو مورد توجه قرار بگیرد،
در سال 1775 ـ 1700 در اوج دوره کلاسیک چون پیانو قابلیت بسیار فراوانی برای تغییر تدریجی شدت موسیقی پیدا کرد و به خاطر قابلیت دینامیک مورد توجه آهنگسازان قرار گرفت.
ارکستر کلاسیک:
در دوره کلاسیک ارکستر تشکیل دادند که از این سازها تشکیل میشد:
سازهای زهی: ویلن ٬ ویولا (ویلن آلتو) ٬ ویولن سل ٬کنترباس
سازهای بادی چوبی : فلوت ٬ کلارنیت ٬ ابوا ٬ فاگوت ٬ کرانگله
سازهای بادی برنجی : هورن ٬ ترومپت ٬ ترومبون ٬ توبا
سازهای کوبه ای : تیمپانی ٬ سنج ها ٬ طبل ها ٬ طبل بزرگ ٬ سایدرام
به طور کلی سازهای زهی برای ملودی موسیقی است.
بادی چوبی برای رنگ موسیقی. بادی برنجی برای پاساژهای قوی سازهای کوبه ای برای تأکید و ریتم.
فرم های موسیقی دوره کلاسیک :
معنی کلی فرم یعنی قالب یا ساختار موسیقی مثل آب میماندکه در هر قالب شکل آنرا میگیرد.
تضاد در همه موارد حاکم است.
فرم های مختلف و متنوعی وجود دارد. مهمترین آنها فرم سونات است.
از قسمتهای مختلف تشکیل شده که رقص گونه است و روند و ممکن است موونها قسمتی از یک سوئیت باشدیک فرم موسیقی سازی که آهنگساز آزادی عمل درتعداد دارد.