برخی اساتید آموزشگاه موسیقی شمال تهران معتقدند پیش از اختراع سینتی سایزر الکترونیک، مخترعینی بوده اند که سازهای آکوستیکی را به شیوه ی خاصی با هم ترکیب کرده و ساز جدیدی خلق کرده بودند.
آن ها می توانستند این ساز را با دست و پاهای خود کنترل کنند و چندین صدا را همزمان ایجاد کرده و به اجرا بپردازند.
در واقع این دستگاه ها نسل اول سینتی سایزرهای آکوستیکی به شمار می آیند که برخی تاریخ اختراع آن را سال 1748 میلادی می دانند.
اما مستندات فیزیکی لازم برای اثبات آن در دسترس نیست.
سینتی سایزر یک تجهیز الکترونیکی است که می تواند هر صدایی را ایجاد و یا کپی کند .
همچنین در ساده ترین حالت، از یک یا چند نوسان ساز به عنوان مولد صدا تشکیل می شود.
با استفاده از این ساز می توان هر نوع صدایی، از جمله ادوات موسیقی کلاسیک و مدرن، و یا موارد جدید و نا مشخص، مانند صدای قدم زدن بر روی سطح مریخ را تولید کرد.
در واقع، نام این ساز به معنی ساختن موارد جدید است که غالبا با ترکیب آیتم های موجود صورت می پذیرد.
هنگامی که از سینتی سایزر های زیادی برای آهنگسازی در کلاس آموزش پیانو استفاده میکنید، این امر باعث شلوغ شدن آهنگتان میشود .
همچنین میکس این صداها نیز کار بسیار دشواری خواهد بود.
بهتر است اگر به دنبال صدایی هستید، سعی کنید توانایی کار با سینت سایزر های مختلف اعم از درام ماشین، سمپلر، شبیه ساز ها و موارد بسیار دیگر را ارتقا دهید و صدایی مشابه با صدای ساز های آکوستیک و همچنین صداهای ابداعی داشته باشید.
آشنایی با بخش های مختلف سینتی سایزر
یکی از نکاتی که باعث میشود تا بتوانید به راحتی به تولید موسیقی بپردازید این است که تجهیزاتی که از آن استفاده میکنید را کامل بشناسید.
در این صورت، میتوانید به راحتی به تولید صداها بپردازید و سریع تر به نتیجه مورد نظر برسید.
این موضوع در سینتی سایزر ها نیز صدق میکند و میتوانید با استفاده از شناخت کامل پارامترهای آن، صداهای مورد نظر خود را سریع تر از گذشته تولید کنید.
بیشتر سینتی سایزر ها به عنوان کیبوردهای الکترونیکی شناخته می شوند که رنج گسترده ای از اصوات دنیای واقعی و صداهای غیر از آن شناخته می شوند.
در واقع سینتی سایزرها مجموعه ای از ماژول هایی هستند که قابلیت ساخت و پردازش اصوات را در بی نهایت شکل مختلف دارند.
بکارگیری برخی از این ماژول ها موجب تولید صداهایی می شود که در دنیای واقعی غیر ممکن است.
اسیلاتور یا مولد موج
در آموزشگاه موسیقی میخوانیم که وظیفه ی تولید صدا در سینتی سایزر بر عهده ى قطعه ای به نام اسیلاتور است.
اکثر اسیلاتورهای سینتی سایزر، شکل موج های غنی هارمونیک تولید می کنند، مانند دندان اره ای، مثلثی، مربعی، و نبضی.
این موج ها بخاطر شباهت شکل شان به دندانه های اره و مثلث و مربع و غیره اینگونه نام گذاری شده اند.
فیلتر الکترونیک
فیلترهای الکترونیک بخصوص در سینتی سایزر کاهشی از اهمیت بالایی برخوردارند.
آنها برای گذر از محدوده های فرکانس تضعیف نشده طراحی شده اند در حالی که بشکل قابل توجهی باعث ضعیف شدن بقیه میشوند.
فیلتری که بیشترین استفاده را در سینتی سایزر دارد فیلتر Low Pass است.
فیلترهای باند پس Band Pass، باند ریجکت Band Reject و های پس High Pass هم گاهی اوقات استفاده می شوند.
آرپژ Arpeggiator
آرپژ Arp یک ویژگی در بسیاری از سینتی سایزرها است که بصورت اتوماتیک به توالی از نت هایی که براساس یک کورد ورودی هستند وارد میشود .
به این صورت باعث بوجود آمدن یک آرپژ میشود.
یک آرپژ ممکن است کنترل هایی برای سرعت، محدوده و ترتیبی که نت ها نواخته میشوند داشته باشد.
پتچ Patch
پتچ Patch در سینتی سایزر به عنوان تنظیم صدا شناخته میشود.
سینتی سایزرهای ماژول از کابل های “کابل پتچ” برای وصل کردن ماژول های مختلف صدا به یکدیگر استفاده می کنند.
از آن جایی که این ماشین ها هیچ مموری ای برای ذخیره ی ستینگ ها نداشتند .
موسیقیدان ها محل کابل های پتچ و گره ها را روی یک برگه ی پتچ یادداشت میکردند که این برگه پتچ معمولا نموداری از سینتی سایزر را نشان میداد.
از آن زمان پتچ، به عنوان یک تنظیم صدای کلی برای همه ی انواع سینتی سایزرها شناخته میشود.
امپلی فایر یا تقویت کننده ی صدا
برای کنترل حجم صدای یک صوت، سیگنال باید از یک جریان تقویت کننده عبور کند.
در این حالت نیاز به آمپلی فایر احساس میشود چرا که می تواند بلندی یک شکل موجی را بالا و پایین ببرد و در نتیجه حجم صدای ساز کم و زیاد می شود.
بدین معنی که، زمانی که نوازنده انگشت خود را بر روی یک کلید می گذارد، شکل موجی به وجود می آید.
این شکل موجی توسط فیلتر، فیلتر می شود و در انتها توسط آمپلی فایر تقویت می گردد.
بنابراین برای استفاده در اجراهای زنده و استودیویی باید از یک آمپلی فایر یا تقویت کننده جانبی استفاده کنید.
سینتی سایزر ، یک ابزار موسیقیایی منحصر به فرد با قابلیت تولید صداهایی است که به هیچ صورت دیگر خلق آن ها در بهترین آموزشگاه موسیقی ممکن نیست.
تولید صدای پیانو کلاسیک و فلوت، صداهای الکترونیک، اصوات طبیعی مانند موج دریا، و حتی تبدیل صدای خودتان به نت موسیقی، همگی در گستره قابلیت های این ساز قرار دارد.
1 دیدگاه. ثبت دیدگاه
مثل دیسلاو